slideshow 1 slideshow 2 slideshow 3 slideshow 4

Kom godt i gang med løb

Forberedelse

Det første der skal ske når du vil begynde at løbe, er at du skal gøre det klart for dig selv hvor meget du vil løbe og hvad det vil betyde for dig og din hverdag. Først og fremmest kræver det at komme i form, at man kommer ud mere end 1 gang om ugen. Det kan være utroligt svært at komme af sted nogle gange, og derfor skal du allerede nu kunne se nogle af de positive effekter der vil komme på lang sigt. Den bedre kondition vil på lang sigt give dig mere energi og overskud i hverdagen, du kan tabe dig, få en pænere kropsholdning, få pænere hud eller bare opnå generelt mere velvære. Det hele afhænger af hvor meget og hvordan du træner, men tænk på alle disse positive effekter når du har svært ved at komme af sted.

Mål

Det næste du skal gøre er at sætte dig et eller flere mål. Husk ikke at sætte for store mål, men hellere en række små mål der er nemmere at opnå. F.eks. kan mål være at løbe 5km, at tabe 2 kg på 3 uger, eller f.eks. at kunne løbe hele turen rundt om søen. Hvis målet er det sidste kan man nemt lave et nyt mål der hedder at kunne løbe 2 gange rundt om søen, eller f.eks. at skære 5 minutter af din bedste tid. Et helt fjerde mål kan være at løbe 3 dage om ugen 4 uger i træk, eller måske målet er at løbe hurtigere end din kollega?

Sko

Når du har gjort dig klart hvad det indebærer at du skal løbe, er det næste skridt at du får et par gode løbesko. Et par forkerte løbesko kan give vabler eller kan ligefrem give smerter eller skader i f.eks. ben, knæ og lænd. Derfor bør du søge hjælp i en forretning hvor personalet kan lave en løbsanalyse og samtidigt vejlede med de rigtige sko i forhold til dig og din krop. Alt det andet udstyr kan du forkæle dig selv med når du er kommet i gang, men husk ikke at klæde dig for varmt på inden en løbetur. Selvom det er koldt bliver kroppen hurtigt varm og så er det bare surt at skulle løbe med en stor bluse i hånden.